Köpvillkor

                                                                  FRAKTFRITT INOM SVERIGE

Villkor vid betalning mot faktura.

Betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit vid beställningen.

Leveranser

Varorna skickas med Posten. Normalt skickas Er leverans till Ert närmaste Postombud . Ni får därefter sms/mail avisering med all information Ni behöver för att hämta ut Ert paket. Er beställning levereras normalt till Er inom 1-4 arbetsdagar.

Byten
Returnerar du varan för att byta till en likadan, fast i en annan färg eller storlek  står kunden för returkostnaden,har vi skickat fel vara står vi självklart för den kostnaden. 

Reklamation och returrätt
Reklamationer ska ske inom en vecka. Kontakta oss ALLTID innan retur. Returer som återsänds till oss efter 14 dagar utan vårt godkännande återbetalas ej, det ligger då i kundens eget ansvar att återfå sitt paket.Detta ska då ske inom 3 månader.

Kunden står själv för returkostnaden.

 Ångerrätt
Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Gäller ej vid special beställda varor) Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: Konsumentverket.se

 Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Miljön

Hem & Sött tänker på miljön och återanvänder därför kartonger och emballage i största möjliga mån. Detta innebär att du som kund inte alltid får nya kartonger samt emballage med din leverans. Transport av varor sker i samarbete med Posten.

Bilder

Vi kan inte garantera att en vara som visas i butiken exakt återger de färger som den har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningar i din dator.I en webbutik kan man aldrig till 100% visa hur en produkt ser ut med bara några bilder vad det gäller färg/material/nyanser m.m.


Force Majeure

Vi anser oss befriade från förpliktelsen att fullgöra nämnda avtal i händelse av naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer samt jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses eller undvikas.

Personuppgiftspolicy/GDPR

Vi värdesätter din tillit och är glada över att ha dig som kund och respekterar självklart din personliga integritet.

Vi sparar följande persondata om våra kunder:

Kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.

Beställningar: ip-adress, E-post, , Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.

En del av de uppgifterna överförs även till våra samarbetspartners, till exempel fraktbolaget som anlitas för transporten.

Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av de uppgifter vi inte enligt lag måste spara.

Enligt svensk lag måste orderunderlag sparas i sju år.

Cookies

Hem & Sött använder cookies. Dessa cookies raderas när du stänger din webbläsare. Om du öppnar ett nytt webbläsarfönster kommer då nya cookies att skapas. Vi sparar information i cookien såsom ett slumpmässigt värde som används för att skapa anonym statistik i vår webshop.

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att den automatiskt stoppar cookies. Genom webbläsaren kan du också radera sparade cookies.